Kompassi kartan päällä, lahjakortit

Vihje: Agentin kassakaappi

Älä avaa vihjeitä liian pian. Pieni tuska kuuluu pulmanratkontaan!

Paina vihjeen kohdalta avataksesi sen.

Vihjeet antavat suurempia vihjeitä niiden edetessä alemmaksi listalla.

Mikä on koodinpurkukiekko?

Koodinpurkukiekossa on kaksi kehää, joissa molemmissa on aakkoset. Kun tiety kirjaimet kohdistaa allekkain, voi tulkita salattuja viestejä.

Esimerkiksi tässä pulmassa on annettu aloituskohdistukseksi ”AC”. Toisesta kiekosta etsitään A, toisesta C ja laitetaan käännetään kiekkoja niin pitkään kunnes ne ovat päällekkäin.

Tämän jälkeen on mahdollista selvittää ensimmäinen salattu sana tästä pulmasta.

Jää sinun selvitettäväksi kumpi kirjain ”AC” kohdistuksesta tulee kumpaan kiekkoon.

Vihje 1

Kiekot tulee kohdistaa toisiinsa jonkin logiikan mukaan, jolloin saa selvitettyä koodatun tekstin sisällön.

Vihje 2

Ensimmäinen kohdistus on AC. A pienemmästä kiekosta asetetaan isomman kiekon C kohdalle, jolloin koodatusta tekstistä alkaa saamaan selkoa. Mutta se pelkästään ei vielä riitä koko tekstiin vaan kohdistusta pitää muuttaa.

Vihje 3

Agentin puhekupla antaa hyvän vihjeen, miten ensimmäisen kolmekirjaimisen sanan jälkeen kiekot täytyy kohdistaa.

Vihje 4

Ensin tuleva kirjain pieneen kiekkoon, myöhäisempi suurempaan kiekkoon.

Vihje 5

Ensimmäinen sana on ”JOS”. Puhekuplan mukaisesti otetaan kaksi ensimmäistä kirjainta ”JO”. Asetetaan pienen kiekon J, suuren kiekon O kohdalle ja aloitetaan tulkitsemaan seuraavaa sanaa.

Vihje 6

Toinen sanan on ”ET”. Eli kolmatta sanaa voi aloittaa selvittämään, kun kohdistaa pienen kiekon E:n ison kiekon T kohdalle.

Vihje 7

Kolmas sana on ”MUISTA”

RATKAISU

”JOS ET MUISTA SOITA ÄIDILLE”

Haluaisitko pulman omiin tiloihisi, juhliin tai tapahtumaan?

Ota yhteyttä info@pakoelamasta.fi

Pulma voidaan tehdä monilla eri tavoilla,

joten se voi olla pienempi tai suurempi,

helpompi tai vaikeampi kuin tämä!

Loistava pieni viihteen lisäys esimerkiksi kesäjuhliin,

messuille tai kahvilan pöytään!